Når billedkunstner Gudrun Hasle, uddannet fra det Kongelige Danske Kunstakademi og det Fynske Kunstakademi i 2008, sætter sig i flyet til Nuuk sidste fredag i november, så er det efter to ugers intenst arbejde med 150 billedkunstelever på Fredericia Gymnasium. I skoleåret 2018-19 er Gudrun Hasle huskunstner på Fredericia Gymnasium – et projekt støttet af Statens Kunstfond og Fredericia Gymnasium, som kører over fire uger i november og januar.
Hasle arbejder i store formater, og hun arbejder med film, broderier, fotografier og installationer.
Hendes egen ordblindhed er et tilbagevendende omdrejningspunkt i værkerne. Hun viser det personlige frem, skriver sin livshistorie i korssting og blotter sine følelser af at være utilstrækkelig, ensom eller uperfekt.
Når eleverne arbejder med Hasle, er temaerne også personlige. ”Skriv femten følelser ned”, lød en af opgaverne på billedkunstblokdagen i november. ”Tegn et kropskort – skriv følelserne på kroppen, dér hvor DU synes, de hører til”.
Hasles projekt med eleverne handler om relationel kunst. Kunst, der skaber relationer med mennesker eller mellem mennesker.
”Jeg arbejder med basale følelser”, siger Gudrun Hasle, ”vi måler forskelligt, i forskellige aldre – eleverne får her i undervisningen et sikkert rum, hvor de tør tale om deres følelser. Og gymnasiet er nemt at arbejde med”, fortsætter hun ”alt kan lade sig gøre! Eleverne må fylde, de må lege med rummet og sætte ord på deres verden”.
“Jeg oplever en vilje til at deltage i projektet, eleverne er virkelig gode og dygtige, og de tager projektet meget seriøst.” Gudrun Hasle
Og man må sige, at Gudrun Hasle og elevernes værker har fyldt og været synlige på gymnasiet. Hele kantineområdet har været dekoreret med store bannere, hvorpå eleverne har skrevet sætninger med store blå bogstaver. På resten af skolen har eleverne hængt skilte op med forskellige følelser. Skiltenes placering var en del af værket, fx valgte en af eleverne at hænge et skilt med teksten ”lad os klare dette sammen” op på Falcks brandskab i kantineområdet.
“Vi har lavet ringe i vandet – vi må se, hvordan det udvikler sig – forhåbentlig skubber det til nogle oplevelser af verden, at man åbner for et rum, hvor det er tilladt at være ærlig. En følelse af utilstrækkelighed.” Gudrun Hasle
”Det er sjovt at observere, at alle elever passer på skiltene. Hvis de falder ned, så ligger de pænt i bunker på gangene – de andre elever samler dem simpelthen ind og afleverer dem, så de ikke bliver smidt ud – det siger meget om modtagelsen af værket”, siger Gudrun Hasle. ”Det er ikke bare billedkunsteleverne, men også resten af skolens elever, der er inddraget i projektet, og som har fået øjnene op over for nogle ting, man ikke normalt tænker over – og som man som ung måske ofte gemmer væk”.
Lige nu glæder elever og lærere sig til uge 3 og 4, hvor Gudrun Hasle vender tilbage til Fredericia Gymnasium for at følge op på- og vejlede i det arbejde, hun har igangsat på billedkunstholdene. Derudover skal hun i denne omgang indgå i undervisningen på en række danskhold.