Besøg fra Island
2.b har haft besøg af 20 gymnasielever og deres tre lærere fra Fjölbrautaskolinn i Bredtholti i Reykjavik. Besøget fandt sted i den første uge af marts, og var en del af et samarbejdsprojekt mellem de to skoler som løber over ca. et år. Vores projekt ”Tourism and globalization” er delvist finansieret af Nord Plus junior fonden, hvilket indebærer at eleverne med jævne mellemrum løser opgaver af forskellig art på Google Docs, samt deltager i fælles undervisning og ekskursioner i forbindelse med udvekslingen. De tre fag der indgår i samarbejdet er dansk, biologi og matematik. Der er planlagt genbesøg for 2b i Island i midten af april.
Ugen for udvekslingsbesøget startede med en dag med introduktion til vores projekt med undervisning i biologi, hvor der blev bygget DNA-molekyler og fremvist apparatur, efterfulgt af en dansklektion hvor 2b holdt oplæg om branding af Danmark. Afslutningsvis gik begge klasser en tur gennem vintersjappet ned i Fredericia by, hvor voldene og havnen blev besigtiget.
Dag to skulle de to klasser selv være turister og derfor tog vi på ekskursion til Tinnet krat, hvor vi gik gennem tåge og på
nyfalden sne ned til Gudenåen og Skjernåens udspring. Her blev der bl.a. bygget en stor flot snemand. Bagefter tog vi videre for at se Kongernes Jelling, Jellingestenene og gravhøjene.
Tilbage på Fredericia Gymnasium fik vi besøg af turistchefen i Fredericia, Heidi Hammer Lings, der præsenterede statistik for turismens udvikling i Danmark, og gav os indblik i hvordan der arbejdes med turisme i vores område.
Dag tre begyndte med en matematiklektion hvor eleverne arbejdede med hypoteser for forekomsten af øjenfarve og blodtyper i henholdsvis den islandske klasse og 2b. Herefter fulgte en biologilektion hvor eleverne i 2b skulle hjælpe de islandske elever med at udføre et forsøg med DNA-elektroforese, som 2b havde udført én gang tidligere. Formålet med dette forsøg var at stifte bekendtskab med udstyret og lære om metoden, da udstyret ikke er tilgængeligt på Fjölbrautaskolinn. Herefter blev forsøget rundet af, inden at de to klasser blev blandet og gik i gang med gruppearbejde om hver deres emne. Kommunikationen i grupperne foregik for det meste på engelsk.
Dag fire startede med at der blev arbejdet i blandede grupper på udformning af en præsentation. Præsentationen foregik efterfølgende i auditoriet hvor grupperne fremlagde på engelsk, med citater på dansk fra de islandske elever, og citater på islandsk fra de danske elever. Gruppefremlæggelserne omhandlede bl.a. øjenfarver og blodtyper i verden og Vikingerne i Jelling. Herefter evalurere eleverne på samarbejdet.
Efterfølgende mødtes vi på lærerværelset hvor der blev der spist ”islandsk-dansk” –